biologiska funderingar

har länge undrat över det här med NÄR själva ägglossningen sker och hur lång tid det tar för ägget att släppa och komma fram till där det möter spermierna.

nu kommer jag vara ärlig och utan krusiduller här och utgå från min egen cykel.

i måndags märkte jag lite ägglossningsslem när jag gick på toa. det brukar vara min första indikation på att det är i antågande. ett slags segt, tjockt, glatt, genomskinligt sekret. ursäkta den visuella beskrivningen men jag önskar verkligen bringa klarhet i detta.
då kunde jag genast räkna ut att ägglossning sker någon gång nu i helgen. ägget har alltså iom detta sekret påbörjat sin mognadsfas, tänker jag. det växer ca 2 mm per dag sa min gynekolog då jag gjorde VUL inför ÄP senast så jag antar att det gör det även i vanliga fall, utan stimulering?
ska man göra en rent "matematisk" beräkning har jag för mig att äggblåsan från början är 7-9 mm och ca 24 då den spricker har jag för mig att jag läst/hört. räknar på 10 mm för enkelhetens skull från "startläget", och 14 mm till skulle då alltså ta ca sju dagar.
då tänker jag att mitt startläge denna cykel borde ha varit i söndags, dagen före första dagen med ÄL-slem. för första dagen med sekret har det väl redan påbörjat sin mognadsfas? då skulle det ge mig en ägglossningsdag som är söndag och det vore banne mig inte helt omöjligt.
hängde ni med på min teori?

om vi i stället skippar mina låtsasmatematikerbiologfasoner och går på ren och skär känsla så känner jag att i dag har jag haft en hel del molvärk och mycket ägglossningsflytningar så kanske ägglossningen är i dag? eller, tillbaka till min egentliga kärnfråga, är själva ägglossningen den dagen jag har som mest ömt/ont/värk/flytningar, dvs i dag, eller är det här stadiet precis INFÖR att ägget ska släppa och lämpligast för att pricka in detta borde vara att ha sex i dag eller i morgon?
båda dagarna, "för att vara på den säkra sidan", kanske ni tycker. den teorin har jag givetvis också gått efter tidigare. men jag har slutat göra detta till en liggaliggaliggagrej, vilket jag lätt tycker att det kan bli. i stället går vi efter varannan dag kring ÄL-tider, så nu vet ni det med, haha. många läkare verkar ju även tycka detta är lämpligt, och kanske även är bra om man har få och få bra simmare?
jag har funderat mycket kring detta, som ni märker. men det är intressant att spekulera om anatomins alla små fyndigheter. vill gärna ta del av era tankar kring detta.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Jag har nog inte så mycket att säga kring just det. Jag köpte ägglossningstester den här gången för att vara på den säkra sidan och vi "kör" också varannan dag. Jag fick positivt utslag igår och enligt beskrivningen är man som mest fertil i 48h. Vi gör allt vad vi kan själva, har också precis misslyckats med vår första IVF, men försöker tänka positivt. Vi ska fixa det här, eller hur?

2012-06-24 @ 11:31:17
Postat av: Libra

Jag hade exakt samma funderingar. När är det man har som mest ont? Läser man på internet så är det när äggblåsan spräckts och vätska rinner ut i buken. Men jag vet inte. Jag kände oftast inte för att ha sex då iaf och det är kanske därför vi aldrig lyckades. Hi hi! Nä svårt att veta. Det bästa är väl att testa med stickor om man är osäker. Min var så regelbunden så behövde inte det. Vissa menar på att man kanske har sex på fel dagar ändå, att man tröttnar för tidigt. Så det kanske kan vara bra att försöka någon dag extra. Vi testade allt men inget fungerade. Anar stopp i ledarna på mig. :-/

Kram

2012-06-24 @ 19:04:57
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/
Postat av: li

sofie: jag skippar ÄL-tester denna gång. tycker mig "känna" min kropp tillräckligt väl. vill inte känna någon "press" heller att stickan visar fullt så nu borde vi ha sex. på så vis känns varannan dag bra för oss i nuläget. och det är så det ska vara, var och en gör det som är BÄST FÖR DEM.

väldigt tråkigt att er första IVF inte gav någon. fick ni några till frysen? vet ni om ni har någon "orsak" till era svårigheter?

SJÄLVKLART SKA VI FIXA DET HÄR! kramar till dig.



libra: om man har som mest ont när äggblåsan spricker spricker min nog i ett dygn typ, haha! jag är inte så osäker längre så skippar stickor för tillfället. att man slutar försöka för tidigt i cykeln har jag också tänkt på, så vi gör ett "sista" försök på tisdag, hehe.

vad är det som gör att du anar stopp i ledarna?

kramar

2012-06-24 @ 21:14:34
Postat av: sofie

Inga embryo till frysen tyvärr så det blir att börja om igen.

2012-06-25 @ 11:06:10
Postat av: Libra

Lååång ägglossning. ;-) Nej men att det var vätskan som orsakade smärtan och då kan det ju sitta i ett tag. Men svårt att veta.



Anar stopp eftersom det inte fungerat på 2 1/2 år och inga fel på oss. Märkte att jag mest ägglossade på högra sidan och kunde ha lite småont när ägget vandrade ner. Om vi ska ha fler barn så tänker jag göra en spolning och hoppas på att det hjälper. Har dessutom haft klamydia en gång och då är den risken stor. :-/

Kram

2012-06-25 @ 12:03:10
URL: http://www.minbebis.com/blogg/libra/
Postat av: li

sofie: synd att ni inte fick något till frysen men bättre lycka denna gång! tillslut går det. man måste tro.



libra: jo, är nog nåt sånt.

ok. ja absolut, prova spolning isf. helt klart mer än värt att prova.

2012-06-26 @ 17:42:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0